توافقات نفتی ایران و عراق و توسعه همكاری های اقتصادی با چین
نوشته شده توسط : amatrack

گروه اقتصادی ایرنا مهمترین رویدادهای اقتصادی هفته منتهی به 18 خرداد ماه را به این شرح گزارش داد:

**** واریز یارانه های نقدی به حساب سرپرستان خانوار،‌ مسدود شدن معادل ارزش چكها از موجودی حساب افراد دارای دسته چك از سوی بانكها و ارایه بیمه نوسانات نرخ ارز در آینده نزدیك از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد كلان كشور بود.

- یارانه نقدی مرحله شانزدهم چهارشنبه شب به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

یارانه نقدی خرداد ماه تا ساعت 24 چهارشنبه، به حساب سرپرستان خانوار واریز و صبح پنج شنبه 18 خرداد ماه قابل برداشت بود.

یارانه نقدی مرحله شانزدهم به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

- رییس كل بانك مركزی گفت: بانك ها بزودی مكلف می شوند قبل از آن كه به مشتری خود دسته چك ارایه كنند، معادل ارزش چكها را از موجودی وی مسدود كرده تا گیرنده چك مطمئن باشد كه این چك قابل پرداخت است.

'محمود بهمنی' در باره تاثیر رتبه بندی چك ها، افزود: اگر مردم بدانند چكی را كه دریافت می كنند، پرداخت آن صد درصد از سوی بانك تضمین می شود، به طور حتم با اطمینان خاطر از این ابزار پولی استفاده می كنند.

- مدیر عامل سازمان اموال تملیكی گفت: تحویل مستقیم كالای قاچاق به سازمان اموال تملیكی جهت تعیین تكلیف كه در لایحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز پیش بینی شده است علاوه بر فرصت، تهدید نیز هست.

'اردشیر محمدی' گفت: گمرك مسئولیت كالای قاچاقی كه در حال حاضر توسط نیروی انتظامی و ارگان های ذیربط و یا حتی خود گمرك كشف می شود را به عنوان سازمان شاكی تا هنگام صدور رای توسط مراجع قضائی به عهده دارد.

وی افزود: این كالاها پس از قطعیت یافتن كالا به عنوان قاچاق به سازمان اموال تملیكی جهت تعیین تكلیف واگذار می شود.

- یك عضو شورای عالی بیمه از ارایه بیمه نوسانات نرخ ارز در آینده نزدیك خبر داد و گفت: كار گروه هایی در حال بررسی مصادیقی از نوسانات نرخ ارز هستند تا نرخ حق بیمه این بیمه نامه برای تمام حوزه ها معین شود.

'جواد سهامیان مقدم' با بیان آن كه، آیین نامه نوسانات نرخ ارز در شورای عالی بیمه مصوب شده است، گفت: با اتمام این بررسی ها این بیمه نامه به بازار ارایه می شود.

**** اختصاص 850 میلیارد تومان از محل 10 درصدی منابع صندوق توسعه ملی به بخش كشاورزی و تولید بیش از یك میلیون و 900 هزار تن گوشت مرغ در سال جاری از مهمترین اخبار حوزه كشاورزی بود.

- رییس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش كشاورزی گفت: مبلغ 850 میلیارد تومان از محل 10 درصدی منابع صندوق توسعه ملی به بخش كشاورزی اختصاص یافت

'عبدالكریم رضوی' گفت: قرار است امسال این مبلغ در بخش های كشاورزی و صنایع تبدیلی و تكمیلی سرمایه گذاری شود.

- به منظور تامین نیاز دامداران و كارخانجات دامی كشور، 63 هزار تن نهاده های دامی از طریق دریا وارد بندر امام خمینی(ره) شد و هر روز نیز یك محموله خواهد رسید.

نهاده های وارداتی شامل كنجاله سویا، ذرت و جو و در راستای تامین بخشی از نیاز مصرفی كشور به نهاده های دامی با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

- مدیر كل پرورش و اصلاح نژاد طیور و زنبور عسل وزارت جهاد كشاورزی گفت: هم اكنون در تولید مرغ گوشتی با مشكل كمبود مواجه نیستیم و قرار است طبق برنامه ریزی امسال این میزان به یك میلیون و 900 هزار تن برسد.

'رضا تركاشوند' افزود: در راستای تامین گوشت مرغ مورد نیاز كشور، سال گذشته یك میلیون 783 هزار تن مرغ تولید و به بازار عرضه شد.

**** امضای یادداشت تفاهم توسعه همكاری های اقتصادی میان ایران و چین و انتصاب غلامرضا شافعی به سمت معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گشترش و نوسازی صنایع ایران نیز از مهمترین خبرهای حوزه صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته بود.

- وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور احكامی جداگانه سه معاون خود را تغییر داد.

بر این اساس 'مهدی غضنفری' در حكمی 'غلامرضا شافعی' وزیر اسبق وزارتخانه های تعاون و صنایع را به جای 'سید مجید هدایت' به سمت معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعیین كرد.

همچنین در حكمی دیگر 'سید جواد تقوی' را به سمت معاون وزیر و رییس سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان منصوب كرد.

با حكم دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت، 'حسن رادمرد' نیز به عنوان سرپرست معاونت بازرگانی توسعه داخلی منصوب شد.

- وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و گروه 'ام.سی.سی' وابسته به وزارت صنایع و معادن چین یك یادداشت تفاهم برای توسعه همكاری ها امضا كردند.

هدف از امضای این سند افزایش همكاری های طرفین در عرصه های مذكور تا سه برابر شرایط فعلی اعلام شده است.

بر اساس قراردهایی كه تاكنون بین دو كشور در زمینه صنعتی امضا شده، گروه ام.سی.سی در حال اجرای پنج طرح صنعتی و معدنی در ایران است كه با امضای یادداشت تفاهم جدید 12 طرح دیگر به آن اضافه می شود.

- وزیر صنعت‌، معدن و تجارت از رشد 30 درصدی صادرات كالاهای كارخانه ای و كشاورزی در دو ماه نخست سال جاری خبر داد.

'مهدی غضنفری' گفت: طی این مدت میزان صادرات كشور در خصوص كالاهای كارخانه ای و كشاورزی به جز میعانات گازی و پتروشیمی به سه میلیارد دلار رسید، حال آن كه این رقم در سال گذشته حدود دو میلیارد دلار بود‌.

وی همچنین از نخستین فراخوان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت از بخش خصوصی برای اجرای 12 پروژه جدید صنعتی با فناوری بالا و سرمایه 100 میلیارد تومانی در هشت استان كمتر توسعه یافته خبر داد.

**** توافق های نفتی ایران و عراق در جریان سفر 'رستم قاسمی' وزیر نفت و هیات همراهش به این كشور، تصمیم ایران برای معرفی نامزد دبیر كلی اوپك به دبیرخانه این سازمان، تذكر سازمان آب به مردم برای مدیریت مصرف آب در تابستان از مهمترین اخبار حوزه انرژی در هفته گذشته بود.

- 'رستم قاسمی' وزیر نفت ایران در روزهای نخستین هفته گذشته به همراه هیاتی از وزارت نفت به عراق سفر و با همتایان عراقی مذاكره كرد.

صادرات روزانه 25 میلیون متر مكعب گاز ایران به عراق، گسترش همكاری های دو كشور در بخش های مختلف صنعت نفت، صادرات سالانه حدود یك میلیارد و 700 میلیون تا یك میلیارد و 800 میلیون دلار فرآورده نفتی به عراق از جمله توافق های مقام های نفتی دو كشور است.

- 'عبدالحمید فرزام بهبودی' مدیر كل دفتر مبادلات و تجارت برون مرزی شركت مدیریت شبكه برق ایران نیز از برنامه ریزی برای افزایش یك‌ هزار مگاواتی ظرفیت صادرات برق جمهوری اسلامی ایران به پاكستان خبر داد.

- 'مهدی فكوری' مدیر عامل شركت نفت مناطق مركزی ایران نیز در اوایل هفته گذشته اعلام كرد كه تولید زود هنگام میادین سروستان و سعادت آباد به میزان 15 هزار بشكه در روز تا سه ماه آینده آغاز می شود.

- 'نادر قربانی' مدیر عامل شركت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی نیز در هفته گذشته پیشرفت فیزیكی بیش از 70 درصدی پروژه خط لوله ایتلن غرب را اعلام و خاطر نشان كرد كه پس از راه اندازی، این خط توان تغذیه 13 مجتمع پتروشیمی را دارد.

- بررسی آخرین وضعیت سدهای كشور در هفته گذشته نشان داد كه در زمان كنونی 13 سد در حال سرریز است و 34 سد كشور كمتر از 30 درصد حجم خود ذخیره آب دارند.

- همچنین در هفته گذشته دستگاه حفاری فراساحل 'اورینتال 1' بر روی محل چاه spo-c در منطقه لایه های نفتی میدان پارس جنوبی مستقر شد كه بدنبال آن عملیات حفاری این لایه به زودی آغاز می شود.

- 'محمد پرورش' مدیر عامل شركت آب و فاضلاب استان تهران از شهروندان این استان درخواست كرد كه با توجه به فرارسیدن فصل گرما، مصارف آب خود را مدیریت و از مصارف غیر ضروری در این فصل پرهیز كنند.

- 'هدایت الله خادمی' مدیر عامل شركت حفاری شمال نیز هفته گذشته از مذاكره با چینی ها برای خرید 10 دستگاه حفاری خشكی و چهار دستگاه حفاری دریایی خبر داد.

- 'حسن خسروجردی' رییس اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی از تشكیل كنسرسیومی با عضویت 65 شركت برای سهیم شدن در صادرات نفت خام خبر داد.

- 'یوسف آرمودلی' مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا) هفته ای كه گذشت اعلام كرد كه قرارداد یك هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر با بخش خصوصی در سال اول برنامه پنجم توسعه كشور، منعقد شده است.

**** افزایش 12 تا 28 درصدی تعرفه مكالمات تلفن ثابت شهری و انتقاد یكی از نمایندگان مجلس از روند عرضه سیم كارتهای رایتل نیز از مهمترین وقایع حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

- معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش 12 تا 28 درصدی تعرفه مكالمات تلفن ثابت شهری در سال جاری خبر داد.

'لطف الله سبوحی' اظهار داشت: كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 20 فروردین ماه سال 1391 بنا بر درخواست شركت مخابرات ایران، ‌افزایش تعرفه های تلفن ثابت شهری را تصویب و ابلاغ كرد.

گفتنی است كه پیش از این قیمت هر دقیقه مكالمه با تلفن ثابت 19.96 ریال بود كه با مصوبه جدید كمیسیون تنظیم به 22.35 ریال رسیده كه معادل 12 درصد افزایش است.

قیمت هر دقیقه مكالمه در استانهایی نظیر تهران و البرز كه در آنها طرح هم كد سازی اجرا شده از 19.96 ریال به 25.5 ریال رسیده كه معادل 28 درصد افزایش است.

- 'محمد سلیمانی' نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند كند عرضه سیم كارت های رایتل در كشور گفت: اپراتور سوم تلفن همراه بیمار است و این بیماری درونی است و مربوط به عوامل بیرونی نمی شود.

اقتصام/1594





:: برچسب‌ها: گل , طبیعت , بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: